In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

De Cluft Nieuws Prof. Noakes Dokter gezond Huisarts Leefstijl Darmen De Liefde Eckhart Tolle Deepak Chopra Bewegen Machteld Huber Geluk Water Contact

Welzijn en Gezond

Emmen

  Sociaal Cultureel Welzijn

Stichting "De Cluft"

Stichting "De Cluft"

De Cluft dankbrief

Webdesign by


Met grote belangstelling accepteerde ik de uitnodiging om een voordracht te houden op de conferentie ‘New Horizons in Water Science: Evidence for Homeopathy’ van de Royal Society of Medicine in Londen. Deze eendaagse conferentie werd afgelopen juli georganiseerd door de British Homeopathic Association, en bracht een aantal van de helderste geesten bijeen om de actuele stand van zaken op het gebied van geclaimde of bewezen effecten van homeopathie te bespreken.

Ik voelde me vereerd te spreken in het gezelschap van Nobelprijs-winnaars als Luc Montagnier en Brian Josephson, dr. Jerry Pollack en de twee Russische professoren Vladimir Voeikov en Alexander Konovalov. Stuk voor stuk autoriteiten binnen verschillende deelgebieden van de waterwetenschap. Als duurzaamheidsspecialist schetste ik een visie voor het transformeren van gezondheid en gezondheidsmanagement op basis van duurzaamheidsprincipes.

De vijf professoren stelden met hun presentaties de norm door zich niet van ‘oude wetenschap’ of gedateerde standpunten te bedienen, maar te benadrukken dat de principes waarmee we het leven op aarde verklaard hebben, fundamenteel tekortschieten. Dit is vergelijkbaar met het bouwen van een huis op een wankel fundament: het bouwsel blijft kwetsbaar totdat de fundering is versterkt. Water is zo fundamenteel voor het leven, dat we de principes ervan niet kunnen begrijpen zonder een diep begrip ervan.

Eigenlijk zijn de eigenschappen van water wetenschappelijk gezien atypisch. Water doet veel onverwachte dingen, gezien zijn plek in de periodieke tabel van de elementen. Neem zijn ongewoon hoge smelt- en kookpunt: niet een beetje hoger, maar zo’n 100.000 tot 150.000 keer hoger dan verwacht op grond van zijn plek in de elementenreeks.

Water kent ook een enorme variëteit in vaste vormen, in verschillende kristalstructuren of amorf ijs: structuren die veranderen onder invloed van druk. En in tegenstelling tot andere chemische verbindingen, is het in vaste vorm lichter dan in vloeibare vorm. De reden waarom ijs drijft.

Deze abnormaliteiten zijn bekend in de moderne wetenschap, maar nooit echt verklaard. Pogingen van degenen die dat geprobeerd hebben, zoals de Franse immunoloog dr. Jaques Benveniste die wilde bewijzen dat water biologisch actieve stoffen kan opslaan in het geheugen, zijn gestrand.
Op sommige punten was de Londense conferentie een soort erkenning van wat er gebeurde in het kielzog van Benvenistes ontdekkingen na zijn dood in 2004. Onder de meer recente opvallende constateringen is de ontdekking van dr. Gerald Pollack van de University of Washington in Seattle, dat water zich niet alleen in de drie verschijningsvormen vast, vloeibaar en damp manifesteert, maar ook in een vierde matrixvorm gebouwd uit drie waterstof- en twee zuurstofatomen: H3O2. Meer hierover in zijn boek The Fourth Fase of Water (Ebner & Sons, 2013).

Pollack benoemd deze vierde fase als EZ-water, waarbij EZ staat voor ‘exclusion zone’. Dit type water houdt andere substanties buiten. Onze cellen zitten er vol mee. Het zorgt zelfs voor een aanvullende energiebron buiten de calorieën uit voedsel, vet en ketonen.

EZ-water is aanwezig in lagen op het raakvlak van alle wateroplosbare oppervlakten, waar het zich gedraagt als een batterij die elektromagnetische energie van zonlicht absorbeert en daarmee verschillende taken uitvoert die het interne metabolisme aansturen, verwant aan een soort menselijke fotosynthese.

Eigenlijk is dit de enige verklaring voor het feit dat rode bloedcellen door de nauwe openingen van de oppervlakkige capillaire vaten geperst worden. Het lijkt erop dat daar 1.000 maal meer druk voor nodig is dan waarin het hart kan voorzien.

Op de conferentie in Londen werden nog veel meer ontdekkingen besproken. Zo gaf professor Voeikov aan hoe biologisch actieve substanties hun ‘signatuur’ kunnen achterlaten in water in de vorm van hoge energie-radicalen.

Professor Konovalov meldde dat nanoformaat-clusters van watermoleculen (‘nanoassociates’) bioactieve moleculen in hun geheugen meedragen, lang na de verwijdering hiervan. Zoals de Franse immunoloog Benveniste al had ontdekt, blijken laagfrequente elektromagnetische velden deze nanoclusters vast te houden.

Vijf van de zes gepubliceerde meta-analyses en systematische reviews, gewoonlijk beschouwd als het hoogste bewijs van causaliteit in reguliere geneeskunde, constateerden dat de effecten van homeopathie die van placebo’s overstijgen.

Dus, wat tegenstanders van homeopathie ook beweren, het klinische effect is duidelijk.

Zou dit nieuwe bewijs van de waterwetenschap een vergelijkbaar mechanisme onthullen? En zou begrip van dit mechanisme het ontbrekende puzzelstukje kunnen zijn, dat nodig is om een ommekeer te veroorzaken in de perceptie van de gevestigde medische orde op de bruikbaarheid van homeopathie voor de menselijke gezondheid? Deze ommekeer is hard nodig als we af willen van de voortdurende kleinering van homeopathie, veroorzaakt door het gebrek aan interesse voor de waarheden achter de wetenschap van water



6 tips om meer water te drinken

Moeite met veel water drinken?

De één drinkt braaf 2 liter water per dag en de ander heeft hier moeite mee. Met name in de koudere maanden hebben veel mensen moeite met het drinken van voldoende water. Water helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en houdt je lichaam gehydrateerd.

Om je lichaam optimaal te zuiveren heb je zeker 1,5 tot 2 liter per dag nodig. Aangevuld met bijvoorbeeld (kruiden)thee of koffie (met mate). Wist je trouwens dat als je urine kleurloos is dat je lichaam dan goed gezuiverd is? Ochtendurine is vaak geconcentreerder en dus donkerder van kleur, omdat je ’s nachts veel transpireert. Sommige medicatie en supplementen kunnen invloed hebben op de kleur van de urine. Bietjes kunnen urine een rode kleur geven. 

Hier zijn 6 tips voor je om het drinken van voldoende water makkelijker te maken.

 1. Een kan water

Zet een kan van minimaal 1,5 liter water op je bureau of in een ruimte waar je vaak bent op een dag en spreek met jezelf af dat de kan leeg is aan het eind van de dag.

2. Heb je water altijd bij de hand

Ben je vaak onderweg? Zorg dan dat je altijd een flesje water of meer bij je hebt. Bijvoorbeeld in je tas of in de auto. Kies het liefst voor BPA vrije plasticflesjes of van bijvoorbeeld RVS of aluminium. BPA (Bisfenol A) is een chemische stof die in veel plastic verpakkingen en producten zit zoals (water)flesjes. BPA kan schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid en kan een zeer negatief effect hebben op je hormoonsysteem.

 3. Maak fruitwater

Door een handje fruit in je water te doen krijgt het water een licht fruitsmaakje. Daarbij is fruit gezond, want fruit zit vol antioxidanten. Antioxidant is een verzamelnaam voor bepaalde vitaminen en mineralen zoals vitamine B1, B2, B6, C, E, zink, selenium, koper, ijzer en chroom. Zij bestrijden vrije radicalen. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Antioxidanten helpen tegen deze beschadigingen en voorkomen daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten zoals hart- en vaatziekten voorkomen. Kies voor bijvoorbeeld: citroen, aardbei, framboos, bramen, kiwi, sinaasappel of maak het nog wat spannender met kruiden en specerijen zoals gember, een takje munt of tijm.
Je kunt ook een speciale BPA vrije waterfles bestellen met fruitfilter.

4. Wissel af met bruis

Wissel je plat water eens af met spa bruis. Sommige mensen kunnen hier gevoelig voor zijn, bijvoorbeeld mensen met het prikkelbare darmsyndroom. Ook bevat Spa rood wat zout, wat in grote hoeveelheden niet zo goed is voor je nieren. Drink dus gerust spa met een ‘prikje, maar met enige mate. Vermijd overigens Spa bruis varianten die gezoet zijn.

5. Bulk drinken

Kom je echt niet aan water toe of krijg je water maar moeilijk weg? Dan is bulkdrinken een goede optie. Hierbij kies je een paar momenten per dag uit waarbij je meerdere glazen water achter elkaar opdrinkt. Bijvoorbeeld 3 a 4 grote glazen voor het ontbijt, lunch en je avondeten. Zo heb je snel toch voldoende water binnen. Daarbij kan dit je ook nog eens helpen bij het afvallen, omdat water je maag vult en je hierdoor minder eet. Win win!

6. Gebruik een water app

Er zijn meerdere apps die je kunnen helpen bij meer water drinken. Zo kunnen ze je bijvoorbeeld een seintje geven dat het weer tijd is voor een glas water. Heel handig. Een handige app is bijvoorbeeld ‘Mijn water balans’.


Eigenlijk zijn de eigenschappen van water wetenschappelijk gezien atypisch. Water doet veel onverwachte dingen, gezien zijn plek in de periodieke tabel van de elementen.

De wonderen van water

In een perfecte wereld zouden we allemaal leven volgens ons levensplan.

Water, of H20, bestaat uit twee waterstofatomen en een zuurstofatoom, die samen een watermolecuul vormen. Water is de belangrijkste stof op aarde. Zonder water is er geen leven op aarde mogelijk. Water is ook voor ons lichaam van levensbelang.


Lees beslist verder >>>

Lees beslist verder >>>

drink meer water, gebruik meer zout

Tip: Neem een kan met een liter water, voeg daaraan toe 1/4 theelepel zeezout en drink dit gedurende de dag. Zeezout bevat 84 verschillende essentiele mineralen in sporenhoeveelheden. Gebruik geen Jozo zout, dit is chemisch bewerkt. Klik hier voor meer informatie >>>