In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

De Cluft Nieuws Prof. Noakes Dokter gezond Huisarts Leefstijl Darmen De Liefde Eckhart Tolle Deepak Chopra Bewegen Machteld Huber Geluk Water Contact

Welzijn en Gezond

Emmen

  Sociaal Cultureel Welzijn

Stichting "De Cluft"

Stichting "De Cluft"

De Cluft dankbrief

Webdesign by

Door voldoende beweging kunnen mensen, tot op late leeftijd, gezond blijven leven.


Microbioom, darmflora en waarom het zo belangrijk is.
Het is fantastisch om te zien hóe andere, gezondere, voeding naast verbetering van lichamelijke klachten óók effect heeft op emoties en stress.
Hoe de darmflora uit evenwicht kan raken
Verkeerde voeding

De groei van goede darmbacteriën raakt verstoord door verkeerde voeding (suiker, geraffineerde koolhydraten (witbrood, witte pasta, witte rijst), sterk bewerkte voedingsmiddelen (snacks), voedsel waar je allergisch of intolerant voor bent), alcohol, roken en stress.
Medicijnen

Ook veel medicijnen hebben een verstorende invloed op de darmflora. Antibiotica is erop gericht bacteriën te doden en kan, en dat geldt zeker voor breedspectrum antibiotica, een verwoestend effect op de darmflora hebben. Ook bijnierschorshormonen (corticosteroïden), narcose, fluor (in tandpasta) en laxeermiddelen verstoren de darmflora aanzienlijk.
Microbioom, darmflora en waarom het zo belangrijk is.
Darmflora, microbioom. Je leest en hoort er steeds meer over. Maar wat is het en waarom is het zo belangrijk voor je gezondheid?

Wat is je microbioom of darmflora?
Darmflora of microbioom is een verzamelnaam voor alle bacteriën die in onze darmen leven.
Goede en slechte bacteriën. En dat zijn er nogal wat.
We hebben ongeveer 1 kilo (!) bacteriën in onze darmen.
Een gezond microbioom bestaat uit 800-1000 verschillende soorten.
Wat doet de darmflora?
De darmflora is nodig voor de spijsvertering. Bacteriën breken onverteerbare plantaardige vezels af,
waardoor stoffen vrijkomen die de darmcellen voeden en bijvoorbeeld ontstekingen kunnen remmen.
Er is veel bewijs dat wij, en onze darmbacteriën zijn aangepast aan het voedsel dat we eten.
Japanners hebben bijvoorbeeld darmbacteriën die in staat zijn zeewier af te breken.
Die missen wij als Europeanen.
Waar je woont en de lokale voeding heeft dus invloed op het soort darmbacteriën dat je hebt.
 Productie belangrijke stoffen
De darmflora produceert ook belangrijke stoffen. Bijvoorbeeld
 vitamine K, nodig voor de bloedstolling.
het stimuleert de uitscheiding van het hormoon serotonine. Serotonine heeft invloed heeft op je geheugen, stemming en emotie.
Korte keten vetzuren, die een ontstekingsremmende werking hebben.
 Gezond immuunsysteem
De darmbacteriën versterken ons immuunsysteem. Om het lichaam te beschermen, hebben we zo’n 50 miljoen afweercellen die schadelijke virussen, schimmels en bacteriën vernietigen: ons immuunsysteem. Een groot deel – 80 procent! – daarvan bevindt zich in onze darmen. Daarmee vormen de darmen de eerste en belangrijkste barrière die ons lichaam opwerpt tegen ongewenste indringers.
PDS, depressie, diabetes type 2, overgewicht
Onderzoek naar darmbacteriën is hot en levert veelbelovende resultaten op. Er wordt dan ook steeds meer bekend over de invloed van de darmflora op onze gezondheid.
Zo is inmiddels duidelijk dat veranderingen in de darmflora in verband kunnen worden gebracht met een verminderde weerstand, het prikkelbare darm-syndroom, de ziekte van Crohn, overgewicht en depressie.
Er zijn zelfs verbanden aangetoond tussen een disbalans in de goede en slechte bacteriën in de darmen en bepaalde vormen van kanker, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, de ziektes van Parkinson en Alzheimer.
 Minder variatie in darmbacteriën
Duizenden jaren lang heeft ons lichaam zicht ontwikkeld in wisselwerking met onze darmflora.Dat voedsel bestond hoofdzakelijk uit plantaardige producten, aangevuld met vis en wild.
De afgelopen 50-100 jaar is er veel veranderd in ons westerse dieet. We eten veel
minder groente en veel meer suikers.
Deze veranderingen leiden tot verstoringen in de darmflora. Dat heeft gevolgen voor de gezondheid. Doordat we te eenzijdig eten neemt de variatie in darmbacteriën af. Eet je veel geraffineerde koolhydraten, dan zul je veel darmbacteriën hebben die deze kunnen verwerken. Dat gaat ten koste van de bacteriën die leven van groente en vezels.
 Schreeuwende bacteriën
Een voorbeeld:
Als je (te)veel bacteriën in je darm hebt die op geraffineerde koolhydraten wordt het moeilijk om deze te laten staan. Op het moment dat jij besluit je voeding aan te passen en minder of geen pizza, pasta of brood meer wilt eten, gaan de bacteriën die hierop leven protesteren. Ze willen hun ‘voeding’ hebben. Ze schreeuwen om die geraffineerde koolhydraten. Dit is één van de oorzaken waarom het zo moeilijk is om verandering van voeding vol te houden.
 Antibiotica
Antibiotica is een middel dat bacteriën doodt. Behalve de schadelijke worden ook de goede bacteriën gedood, met een verstoorde darmflora tot gevolg. Soms is het absoluut nodig, zoals bij een longontsteking, om de schadelijke bacteriën te doden. Helaas wordt er te vaak ‘een kuurtje’ genomen bij minder ernstige aandoeningen. Dan richt het meer schade aan, dan dat het oplost. Denk dus altijd goed na of het écht noodzakelijk is om een antibioticum te slikken.
Voeding voor je darmbacteriën.
1.  Om te beginnen: eet gevarieerd. Gevarieerde, pure voeding zorgt voor een gevarieerde darmflora.
2. Eet veel groenten, fruit, peulvruchten en bonen  Groenten en fruit zijn de beste bronnen van voedingsstoffen
   voor een gezonde darmflora. Vezels bevorderen de groei van gunstige darmbacteriën, waaronder de Bifidobacteriën.
3. Eet gefermenteerde voeding Microben zorgen voor de fermentatie van voeding. Bij het fermentatieproces zijn
   bacteriën of gisten betrokken die suikers in voeding omzetten in organische zuren of alcohol. Voorbeelden van
   gefermenteerde voeding zijn: zuurkool, kimchi, kefir, kombucha en yoghurt.
4. Eet niet te veel kunstmatige zoetstoffen Kunstmatige zoetstoffen worden veel gebruikt om suiker te vervangen.
   Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat ze de darmflora negatief kunnen beïnvloeden.
5. Eet prebiotische voeding Prebiotische voeding bevordert de groei van de gunstige bacteriën in de darmen.
   Dit zijn voornamelijk vezels of complexe koolhydraten die niet kunnen worden verteerd door menselijke cellen.
   Bepaalde bacteriesoorten kunnen ze echter verteren of gebruiken als brandstof. Veel onderzoeken hebben aangetoond
   prebiotica de groei van veel gezonde bacteriën bevordert, waaronder de Bifidobacteriën.
6. Eet vezelrijke voeding: Broccoli, boerenkool, bieten, artisjok, pompoen en wortel zijn voorbeelden van vezelrijke groente.
   Maar ook peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen, zijn vezelrijk. 
7. Noten en zaden:   Vergeet ook niet regelmatig een handje ongebrande noten en zaden aan je voeding toe te voegen.
                                                          
                    Ook deze zijn vezelrijk.

Let op! Ga naar de huisarts als de stoelgang opeens verandert, bij pijn of bij bloed in de ontlasting!
Maag Lever Darm Stichting
Last van maag of darmen? Laat deze drankjes dan staan
Melk
Een heel beruchte is melk, volgens Waslander. ,,Mensen die regelmatig last hebben van hun maag en darmen kunnen vaak slecht tegen melk. Lactose is een melksuiker die je moet verteren. Daarvoor is het natuurlijke enzym lactase nodig. Grofweg driekwart van de bevolking maakt dat enzym vanaf jonge leeftijd niet goed meer aan. Dat kan gasvorming en een opgeblazen buik tot gevolg hebben.’’
Frisdrank
Koolzuurhoudende dranken zijn een andere bekende boosdoener. Dat heeft twee redenen. Ten eerste vanwege het hoge suikergehalte in sommige frisdranken. Daarnaast bevat prik koolzuurballetjes, die zorgen voor het bruisende effect, maar ook je buik doen opblazen.
Alcohol
Bier kan vanwege de koolzuurbestanddelen ook voor een opgeblazen gevoel zorgen. ,,Daarnaast is alcohol natuurlijk niet zo vriendelijk voor je maag. Mensen kunnen daarom ook last hebben van wijn. Al komt dat minder vaak voor, want wijn bevat geen koolzuur. Bubbeltjes zorgen daarentegen wel voor maagzuur en een opgeblazen gevoel.’’
Koffie
Koffie is een lastige. Het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, maar het kan ook juist je spijsvertering bevorderen. ,,Koffie zorgt ervoor dat er meer stoffen worden vrijgemaakt die helpen bij de spijsvertering’’, zegt Waslander. Afhankelijk van wat je in je koffie doet (melk bijvoorbeeld), kan het zorgen voor een opgeblazen gevoel.
Koud water
,,Water drinken is goed voor je, maar let wel op dat je niet een hele plons, koud water binnenkrijgt. Dat werkt verkrampend en kan zorgen voor maagproblemen. Je kunt water beter op kamertemperatuur drinken.’’
Kefir & kombucha
Het is belangrijk is om rustig te eten en drinken. Daarnaast kun je kiezen voor drankjes die bevorde­rend werken
Gesina Hammad-Waslander (maag- en darmexpert)
Het aanpakken van je maag- en darmproblemen aanpakken is lastig. ,,Zelfs voor mensen die aandacht hebben voor bewust eten, is het een uitdaging, want wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken. Belangrijk is om rustig te eten en drinken. Daarnaast kun je kiezen voor drankjes die bevorderend werken.’’

Kefir helpt om een verstoorde darmbalans weer in balans te krijgen, is gebleken uit een onderzoek uit 2009. Kefir is een gefermenteerd drankje. Je koopt het kant-en-klaar bij de supermarkt of je maakt het zelf. ,,Het is op basis van water of melk. Melk raad ik normaal gesproken af, maar kefir bevat melkzuurbacteriën die goed zijn voor je darmen. Ook is het arm aan melksuikers.’’

Kombucha is gefermenteerde thee. ,,Het is een licht prikkelend, zurig drankje en bevat goede bacteriën en anti-oxidanten. Het is vaak te koop bij biologische supermarkten.’’
Gember & pepermunt
Tot slot kunnen gember- en pepermuntthee helpen bij een verstoorde darmbalans, volgens Waslander. ,,Gember werkt ontstekingsremmend. Het doodt bacteriën. Pepermuntthee werkt verzachtend en gaat ook gasvorming en een opgeblazen gevoel tegen.’’
Sommige drankjes zorgen voor een opgeblazen buik en maagzuur, zeker als je al gevoelig bent in die zone. Er zijn echter ook (onbekende) alternatieven die juist vriendelijk zijn voor je maag, zoals kefir en kombucha. In Nederland leven behoorlijk wat mensen die te maken hebben met maag- en darmproblemen. Naar schatting heeft 5 tot 20 procent van de bevolking last van het prikkelbaredarmsyndroom (PDS), volgens cijfers van de Maag Lever Darm Stichting.
Er zijn diverse redenen waarom je maag en darmen even niet meewerken, een belangrijke daarvan is stress, volgens maag- en darmexpert Gesina Hammad-Waslander, van Diëtist Rotterdam. Daarnaast zijn er tal van drankjes die olie op het vuur kunnen gooien.