In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

De Cluft De Liefde Eckhart Tolle GezondZijn EHBO Krishnamurti Deepak Chopra Bewegen Machteld Huber Geluk Water Lichaambewust Contact

Welzijn en Gezond

Emmen

  Sociaal Cultureel Welzijn

Stichting "De Cluft"

Stichting "De Cluft"

De Cluft dankbrief

Webdesign by

In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

INSULINERESISTENTIE VEROORZAAKT VEEL GEZONDHEIDSPROBLEMEN.

Steeds teveel koolhydraten eten maakt ons dik en ziek…

Prof. Tim Noakes

Van jager-verzamelaars naar broodeters
 

De mens bestaat al 2.500.000 jaren en het grootste deel van deze periode leefden mensen als jagers & verzamelaars. Ze aten vis en vlees, eieren, noten, zaden, kruiden, groenten, vruchten. Weinig koolhydraten, veel vet en eiwitten.

Nog niet zo lang geleden (een paar honderd jaar) zijn we ineens veel koolhydraten gaan eten, in de vorm van suiker, brood, pasta e.d. Ons lichaam lijkt dat niet aan te kunnen. Het heeft geen tijd gehad om zich aan te passen aan zoveel koolhydraten.


Rampzalig dieetadvies jaren 70 verergert insulineresistentie

Eind jaren 70 kregen we daarbij ook nog eens het advies om mager te gaan eten. Nóg minder vet en nóg meer koolhydraten. Ook de fabrikanten speelden hier gretig op in door vet uit voedsel te halen of weg te laten en te vervangen door suikers en andere koolhydraten.

Het gevolg was een enorme toename van mensen met overgewicht, diabetes 2 en andere gezondheidsproblemen door insulineresistentie

Wat is insulineresistentie?

Wanneer je koolhydraten eet (zoals suiker, brood, rijst, pasta) zet je lichaam dit meteen om in glucose. Glucose kan worden gebruikt om je lichaam van energie te voorzien. Om glucose als energie te kunnen gebruiken is insuline nodig. Zodra glucose in je bloed komt ga je daarom insuline aanmaken. Insuline werkt als het ware als een sleutel die de glucose toelaat in je lichaamscellen waar glucose als brandstof wordt gebruikt.


Een prachtig systeem! Maar… door een constante toevoer van steeds weer grote hoeveelheden koolhydraten kan het systeem op den duur overbelast raken. De cellen reageren dan niet meer goed op de insuline (de sleutel) en laten geen glucose meer toe (de ‘deur’ blijft op slot).


Je lichaam gaat in reactie op die gesloten deuren steeds meer insuline aanmaken. Maar dat helpt niet… De enige cellen die nog wel de deur open willen zetten zijn vetcellen. En zo verdwijnt het teveel aan koolhydraten in je vetcellen en word je dikker van koolhydraten! Maar jouw lichaamscellen die die glucose nodig hebben voor energie zitten dus zonder!

Dit is wat er gebeurt wanneer je steeds veel koolhydraten eet…


Hoe weet je of je insulineresistent bent?

Veel mensen met fors overgewicht (meer dan een paar kilootjes) zijn insulineresistent. Dat komt omdat het teveel aan koolhydraten uiteindelijk als vet wordt opgeslagen. Als je niet anders gaat eten, met minder koolhydraten, is het bijna niet mogelijk om (blijvend) succesvol af te vallen.


Matig insulineresistent


Je komt vrij makkelijk aan en naarmate je ouder wordt is het steeds lastiger om op gewicht te blijven. Ook bloeddruk verhoogt naarmate je ouder wordt en je nuchtere bloedsuikers zijn wat verhoogd.

Ernstige Insuline insulineresistent
Je hebt als kind al overgewicht en in de loop van de jaren neemt je gewicht snel toe. De kans is groot dat je al vrij jong diabetes type 2 krijgt of andere klachten ten gevolgen van insulineresistentie.

Een aantal merkbare symptomen van insulineresistentie


Diabetes 2 is altijd het gevolg van insulineresistentie!


Wanneer ook je vetcellen geen suikers meer willen opnemen blijft het suiker in je bloedbaan en stijgen dus je bloedsuikers. Je lichaam kan zelf het teveel aan suikers niet meer uit het bloed halen. Zo ontstaat diabetes type 2. Het moment waarop je vetcellen ‘het opgeven’ verschilt per persoon. Sommige mensen worden eerst heel dik, maar er zijn ook mensen met weinig overgewicht die diabetes 2 krijgen.

Insulineresistentie in combinatie met het eten van veel koolhydraten is ALTIJD de oorzaak van diabetes 2.



Mogelijke andere gevolgen van insulineresistentie


Wanneer je insulineresistent bent en je blijft maar steeds grote hoeveelheden koolhydraten eten dan gaat het lichaam steeds verder stuk.
De grote hoeveelheden insuline en hoge/wisselende bloedsuikers zijn erg belastend voor het lichaam en kan veel schade aan het lichaam veroorzaken of bepaalde aandoeningen verergeren.


Zoals onderstaande chronische aandoeningen en moderne welvaartsziektes:



Hoeveel mensen zijn insulineresistent?


Volgens professor Tim Noakes (en veel wetenschappers over de hele wereld) is rond 90% van de bevolking niet goed in staat met veel koolhydraten om te gaan, en dus insulineresistent. Wie nog niet insulineresistent is kan dat worden door voortdurend veel koolhydraten te blijven eten. Teveel koolhydraten maken je lichaam langzaam zieker…


Gaat insulineresistentie weer over?


Wie eenmaal insulineresistent is kan daar niet zomaar van genezen. Door je voeding aan te passen kun je wel voorkomen het erger wordt en vaak ook wel iets verbeteren. Belangrijk is; door anders te eten kun je in ieder geval wél voorkomen dat je er ziek van wordt!

Zelfs wanneer je al ziek bent geworden als gevolg van insulineresistentie dan zijn die gevolgen vaak terug te draaien of in ieder geval te verminderen door anders te gaan eten. Eten met minder koolhydraten, meer vet en geen suiker.

Door anders te gaan eten kun je ook diabetes 2 omdraaien, eindelijk echt afvallen, en chronische aandoeningen verminderen!


Heb je altijd overgewicht als je insulineresistent bent?


Niet iedereen die insulineresistent is is ook (veel) te zwaar. Er zijn ook mensen die niet van buiten maar van binnen ‘vervetten’. Zij slaan vet dan op rond de organen en in feite is die situatie nog veel zorgelijker! Je ziet dat bijvoorbeeld bij topsporters, ze eten veel koolhydraten maar blijven slank van buiten. Ze líjken daardoor misschien gezond maar dat blijkt vaak niet zo te zijn, plotselinge hartstilstand komt regelmatig voor. Het is daarom goed om ook op de andere signalen van insulineresistentie te letten.


Is het erfelijk?


In de ene familie komt vaker insulineresistentie voor dan in de andere. Als jij dus diabetes type 2 hebt is de kans heel groot dat ook jouw kinderen, broers en zussen insulineresistent zijn. Mensen van van Surinaams-Hindoestaanse, Turkse of Marokkaanse afkomst komt het nóg vaker voor. Ook in Nederland is diabetes 2 een groot probleem onder deze mensen.


Helpt koolhydraatarm eten bij insulineresistentie?


Wanneer je puur en écht gaat eten, met weinig koolhydraten en juist meer gezonde vetten, dan schakelt je lichaam over op een vetverbranding, net als bij onze voorouders. Omdat je maar weinig koolhydraten eet belast je je lichaam niet met teveel koolhydraten (=> glucose) en heb je maar heel weinig insuline nodig om deze koolhydraten te verwerken. Zo belast je je systeem minimaal. Je bloedsuikers blijven laag en stabieler. Dat merk je overigens al snel. Binnen een paar dagen voelen de meesten zich al een heel stuk beter. En ook kun je al meteen veel afvallen! Lees verder >>>


Tim Noakes is emeritus professor in sport- en bewegingswetenschappen aan de universiteit van Kaapstad en ontving een eredoctoraat aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij rende meer dan 70 marathons en ultramarathons en schreef de wereldwijde bestsellers The Lore of Running en Waterlogged. Nadat hij gediagnosticeerd werd met diabetes type II, ging hij zich richten op voeding. Noakes gaat de strijd aan tegen obesitas en hart- en vaatziekten, en weigert zich neer te leggen bij de wetenschappelijke status quo. In De Real Meal Revolutie opent hij ons de ogen: hij prikt voor eens en altijd de mythe door dat vetarm eten gezond is, en schetst onze voedingsgeschiedenis die leidde tot de huidige gezondheidscrisis. Op bol.com vind je alle boeken van Tim Noakes, waaronder het nieuwste boek van Tim Noakes.

De zeer sympathieke Timothy David Noakes
Professor in de Sportgeneeskunde

Professor Tim Noakes
brengt  een revolutie tot stand: een gezonder, energieker leven door gewoon weer écht te eten


Koolhydraatarm, suikervrij en vetrijk. In "Super eten voor superkinderen' geven Tim Noakes, Jonno Proudfoot en Bridget Surtees antwoord op de vraag die elke ouder met opgroeiende kinderen zich stelt. Wat moet ik vandaag weer koken? Wat voor voedingsstoffen – en op welke leeftijd – hebben mijn kinderen nodig? Hoe kan ik mijn kinderen gezond laten eten van gerechten waar ik zelf ook van geniet? Antwoorden op dit soort vragen, praktische tips, wetenschappelijke informatie en recepten waarin plezier in lekker en gezond eten vooropstaat, maken dit boek de ultieme gids om samen te genieten


In 'Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk' leggen een professor -Noakes-, een chef-kok en een voedingsdeskundige uit hoe we weer kunnen gaan eten wat goed voor ons is: vetrijk, koolhydraatarm en suikervrij. Geen voorverpakte troep maar veel groenten, vlees, vis, kaas, noten en vet. Want vet is lekker en geeft langdurig energie. Koolhydraten verzadigen je hongergevoel niet - ze stimuleren het juist. Bovendien, zo laat professor Noakes zien, leiden ze tot de aanmaak van insuline. Dat is dé veroorzaker van o.a. obesitas en diabetes, en bijzonder schadelijk voor mensen met insulineresistentie. Met de praktische tips en smaakvolle, robuuste recepten in "Koolhydraatarm, suikervrij, vetarm" kom je van je suiker- en koolhydraatverslaving af. Zo helpt dit boek je een revolutie tot stand te brengen: een gezonder, energieker leven door gewoon weer écht te eten


Professor Timothy David Noakes


Prof. Timothy David Noakes is een Zuid-Afrikaanse wetenschapper en emeritus hoogleraar in de divisie Oefening en Sportgeneeskunde aan de Universiteit van Kaapstad. Hij is ook lid van de National Research Foundation van Zuid-Afrika, die hem opslaat als een van hun hoogst gewaardeerde leden


Geboren: 1949 (70 jaar), Harare, Zimbabwe

Echtgenote: Marilyn Noakes

Kinderen: Candice Noakes-Dobson

Onderscheidingen: Doctor of Science, Orde van Mapungubwe, Amsterdam

Opleiding: Bishops Diocesan College, Universiteit van Kaapstad



https://thenoakesfoundation.org/

Door voldoende beweging kunnen mensen, tot op late leeftijd, gezond blijven leven.


Wij zijn niet ons brein of ons lichaam.

oftewel: programma’s in ons systeem die onze groei blokkeren. Ze belemmeren ons om te zijn wie we zijn en te doen waar we van houden. Voor het creëren van een betere wereld is het belangrijk dat we individueel onze programma's opschonen. Het proces begint dus bij onszelf


Wij zijn meer. We hebben gevoelens, emoties. We willen liefde voelen en delen met elkaar. We zijn geboren om te ontdekken, te ervaren. Ieder van ons heeft een gave dat verbonden is aan een levensplan. Dit plan zit in ons hart. Het is een groots gevoel van leven naar een hoger doel, waarbij alles klopt en alles op het juiste moment plaatsvindt.

In een perfecte wereld zouden we allemaal leven volgens ons levensplan. We zouden allemaal in staat zijn om onze eigen gave te gebruiken en te ontwikkelen. Maar wat ons tegenhoudt om daadwerkelijk ons hart te volgen, is de bagage die we in ons verleden hebben verzameld. Angsten, onzekerheden, overtuigingen,  

Voor het creëren van een betere wereld is het belangrijk dat we individueel onze programma's opschonen.

In een perfecte wereld zouden we allemaal leven volgens ons levensplan.

https://www.news24.com/SouthAfrica

Lees meer >>>