In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

De Cluft Nieuws Prof. Noakes Dokter gezond Huisarts Leefstijl Darmen De Liefde Eckhart Tolle Deepak Chopra Bewegen Machteld Huber Geluk Water Contact

Welzijn en Gezond

Emmen

  Sociaal Cultureel Welzijn

Stichting "De Cluft"

Stichting "De Cluft"

De Cluft dankbrief

Webdesign by Dit kun je doen om zo fit mogelijk ouder te worden Gezondheid is je kostbaarste bezit

Beweeg en eet gezond

We willen allemaal zo oud mogelijk worden en het liefst zo lang mogelijk gezond blijven. Natuurlijk hebben we dit niet helemaal zelf in de hand, maar er zijn wel een aantal dingen die er voor kunnen zorgen dat je zo gezond mogelijk ouder wordt.

Door voldoende beweging kunnen mensen, tot op late leeftijd, gezond blijven leven.

We willen allemaal zo oud mogelijk worden en het liefst zo lang mogelijk gezond blijven. Natuurlijk hebben we dit niet helemaal zelf in de hand, maar er zijn wel een aantal dingen die er voor kunnen zorgen dat je zo gezond mogelijk ouder wordt.
Een gezonde voeding én gewicht
Probeer dagelijks gezond en gevarieerd te eten. Als je voornamelijk voor pure, onbewerkte producten kiest, eet je al snel gezond. Zorg er daarnaast voor dat je niet elke dag hetzelfde eet en je zorgt er voor dat je niet alleen gezond eet, maar ook nog eens alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt.
Hierdoor treden er minder snel tekorten op en zul je dus minder snel last van bepaalde kwaaltjes krijgen. Daarnaast hou je door gezond te eten ook sneller een gezond gewicht, wat ook ten goede komt van je gezondheid. Natuurlijk mag je op zijn tijd ook eens iets dat minder gezond is, maar dit zou je bijvoorbeeld ook zelf kunnen maken. Maak bijvoorbeeld een gezonde variant. Zo kun je prima brownies maken van kidneybonen of kikkererwten
Beweeg er op los
Dat het belangrijk is om voldoende te bewegen weet je inmiddels wel. Het is het beste om elke dag even te bewegen. Dit hoeft niet meteen een hele intensieve workout te zijn. Een rustige wandeling is ook prima. Zeker als je ouder wordt, kan beweging nog meer voordelen hebben dan wanneer je nog wat jonger bent. Beweging wordt namelijk ook als een manier van valpreventie gezien. Je behoudt beter je evenwicht en daarnaast hou je je spieren soepeler. Ook huishoudelijke taken, zoals stofzuigen en tuinieren, worden onder beweging gerekend.
Blijf weg van deze middelen
Middelen als tabak en alcohol zijn niet heel goed voor de gezondheid en kun je beter overslaan. Af en toe een glaasje alcohol op zijn tijd zou nog niet zo kwaad kunnen, maar beperk dit gebruik. Maar ook bepaalde middelen die in de supermarkt bij de frisdranken staan kunnen we beter overslaan. Niet alleen de frisdranken zelf, maar ook de mierzoete energydranken die vol suikers en cafeïne zitten. Je lichaam zal je dankbaar zijn als je deze producten overslaat.

Wat doe jij om zo gezond mogelijk te blijven?

De studie werd uitgevoerd in Groot-Brittannië. Er namen 263.540 proefpersonen met een gemiddelde leeftijd van 53 jaar deel aan het onderzoek. Er werd een vergelijking gemaakt tussen deelnemers die actief van en naar het werk gingen (te voet en met de fiets) of die inactief reisden (met de auto of het openbare vervoer). Er werd gekeken naar het sterfterisico en de kans op hart- en vaatziekten en kanker.
Tijdens de volgperiode van gemiddeld vijf jaar overleden 2430 deelnemers, waarvan 496 aan de gevolgen van een hart- of vaataandoening en 1126 aan kanker. Verder werd bij 3748 personen kanker geconstateerd en 1110 personen werden getroffen door een hart- of vaatziekte.
Wie met de fiets naar het werk ging had met 41% significant minder kans om te overlijden (alle oorzaken). De sterftekans als gevolg van hart- en vaatziekten en kanker nam respectievelijk met 52% en 40% significant af. De kans op het krijgen van kanker of een hart- en vaataandoening nam respectievelijk met 45% en 46% significant af. Te voet naar het werk gaan liet geen significante effecten zien op het algehele sterfterisico en het risico van kanker. Wel leidde wandelen tot een significante reductie van hart- en vaatziekten met 27% en cardiovasculaire sterfte met 36%.
Lees verder >>>
Gezond naar het werk
Wie op de fiets naar het werk gaat, blijft gezonder en heeft een aanzienlijk kleinere kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten of kanker.
Het actief afleggen van de dagelijkse route naar het werk lijkt een uitstekende manier om de gezondheid te bevorderen.